Besten & cyklonens öga

2015 – pågående

”Bestört betraktade man Doré som nu vände sitt snoriga ansikte mot skyn samtidigt som besten med sitt förunderligt klara lilla öga studerade honom; sidfenan hade åter börja fladdra matt och hon gav ifrån sig plågade ynkliga suckar och stönanden. Fram och tillbaka vaggade hon, som ville hon närma sig den snyftande lille svartklädde figuren utanför spjälorna. Efter ett litet tag sänkte Doré motvilligt huvudet och stirrade med rödmosiga, söndergråtna ögon in i den lortiga träburen. Än en gång stack han in handen mellan spjälorna samtidigt som han lutade sig fram för att ömt viska Mor?”
ur Bestiarium – Mare Kandre, 1999

Besten & cyklonens öga består av en serie undersökningar där Signe Johannessen tittar närmare på människans övergrepp på naturen. Genom att sammanföra naturvetenskapliga, litterära och personliga referenser genomförs en produktion som diskuterar hav, maktordningar och människans oupphörliga behov av att göra våld på naturen.

Johannessen utgår ifrån valen och valfångsten för att beskriva denna ordning, något som kommer ur hennes familjs historia längst nord i Norge. Jakten på valen är kontroversiell och omdebatterad, men kan ses som en bild för människors rätt fåfänga försök att kontrollera både tid och rum: vi vill bemästra det stora urtidsdjuret som alltid rört sig i de enorma haven.

Still från  Hic sunt dracones. Photo: Tasneem Khan

I Mare Kandres roman Bestiarium från 1999 gestaltas Doré och det urtidsdjur som fångas upp ur havet i den lilla orten Sleepy Hollow dit han begett sig. Modersmonstret, som han kommer att kalla djuret, minner om en fångad val och kommer att få stor betydelse för Doré. Berättelsen och hur den gör upp med en snäv kvinno- och modersroll, har influerat Johannessens arbete sedan hon först läste den. I Besten & cyklonens öga plockar konstnären återigen upp referenserna till texten. Herman Melville’s Moby Dick från 1851 är ytterligare en referens, som i kontrast till Bestiarium kan sägas gestalta det moderna projektets rationella strävan efter kontroll och ordning.

Besten & cyklonens öga presenteras som separatutställning på Oppland Kunstsenter (Norge), Verkstad Konsthall (Sverige) och Motala konsthall (Sverige) 2016. Projektet aktiveras även genom workshops med studenter på Nordiska konsthögskolor. Besten & cyklonens öga presenteras slutligen i bokform och har genomförts i nära samtal med curator Caroline Malmström.

Besten & cyklonens öga produceras med  stöd från Kultur kontakt nord, Det Norske kulturrådet och Längmanska kulturfonden.

Stillbild från videoverket Olaus Magnus teori
Still från Olaus Magnus teori
Still from the Videowork Hisc sunt Dracones, second chapter. Photo: Umeed Mistry
Still från  Hic sunt Dracones, second chapter.
Photo: Umeed Mistry

Press om projektet:

http://www.landetsfria.se/artikel/126150

http://www.mvt.se/kultur-noje/recensioner/havsdjup-som-beror-pa-djupet-om4407542.aspx

http://www.kuriren.nu/kultur/skiftande-uttryck-i-ett-oberakneligt-landskap-9037021.aspx

http://www.nt.se/kultur-noje/recensioner/sanningar-och-fragor-om4128100.aspx

http://www.folkbladet.se/kultur-noje/ifragasatter-manniskans-vald-pa-naturen-om4125296.aspx

http://www.kultursidan.nu/?p=25073

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6425861

kkn-logga